Gedragsregels ICT-voorzieningen

Iedereen die gebruik maakt van de ICT-voorzieningen van het Bonhoeffer College dient zich daarbij te houden aan onze 'Gedragsregels ICT-voorzieningen'.

Mobielbeleid

Een mobiele telefoon is voor velen van ons een onlosmakelijk onderdeel van het sociaal-maatschappelijk leven geworden, ook voor onze leerlingen. Er is echter steeds meer bewijs dat mobiele telefoons in de les schadelijk zijn. Leerlingen kunnen zich minder concentreren en hun prestaties lijden eronder. Dat heeft geleid tot de invoering van landelijke richtlijnen betreft het gebruik van mobiele telefoons op school. Deze zijn met ingang van 1 januari 2024.

Ook Bonhoeffer College volgt het advies op van de overheid. Bij het niet naleven van de regels ten aanzien van het mobielbeleid van de locatie kan de mobiel worden ingenomen. Uitzonderingen zijn er voor leerlingen die hun telefoon bij zich moeten hebben voor bijvoorbeeld een glucosemeting of omdat zij mantelzorger zijn. Dit wordt afgestemd met de teamleider.

Tot aan de zomervakantie 2024 zijn er evaluatiemomenten. Mede op basis daarvan volgt met ingang van het schooljaar 2024 – 2025 eventueel aanvullend beleid over het gebruik van mobiele telefoons.

Protocol social media

Social media spelen een belangrijke rol in het leven van leerlingen. Het gebruik van social media is onderdeel van het gedrag van leerlingen binnen de locatie. Social media kunnen helpen om het onderwijs te verbeteren en de lessen leuker te maken, om contact te houden met vrienden, te experimenteren en grenzen te verleggen. Maar social media brengen ook risico’s met zich mee, zoals pesten en het ongewild delen van foto’s of andere gegevens.

Bonhoeffer College heeft een reglement social media. Met dit reglement kan het gesprek op de locatie, in de klas, maar ook thuis gevoerd worden over wat er acceptabel is op social media (en wat niet). De afspraken zijn van toepassing op alle leerlingen van Stichting Carmelcollege, voor het gebruik van social media op mobiele telefoons en andere (mobiele) devices. Niet alleen op de locatie en in de klas, maar ook in het mediagebruik buiten de locatie.
In dit reglement is een bijlage opgenomen waarin het handelen van de leerlingen overeenkomstig dit reglement beschreven wordt.

Beeld- en geluidsopnames maken door leerlingen

Leerlingen mogen niet zomaar foto’s, filmpjes en geluidsopnames maken in de school en op het schoolterrein. Dit mag alleen als de docent en de persoon om wie het gaat duidelijk toestemming hebben gegeven.

Bij misbruik van de privacy van leerlingen, medewerkers of de naam van de school neemt de school passende maatregelen. Afhankelijk van de zwaarte van het materiaal varieert dit van schorsing tot verwijdering van school.