Bonhoeffer College

Het doel van dit project is er voor te zorgen dat iedereen de mogelijkheid heeft om te sporten. ZVV Twente gaat na schooltijd voetbaltraining verzorgen in de diekmanhal voor onze leerlingen. Het project werd letterlijk en figuurlijk afgetrapt door wethouder van sport en cultuur dhr N. Van den Berg. 🥳

Tubantia Enschede kwam ook een kijkje nemen:

Het project 'Alleen jij bepaalt wie je bent'
‘Alleen jij bepaalt wie je bent’ (AJB) is een door het ministerie van Veiligheid en Justitie ontwikkeld programma en wordt uitgevoerd door Stichting Laureus. Het is voor jongeren van 12 tot 18 jaar uit het praktijkonderwijs of vmbo basis en kader en biedt hen de kans om voor één jaar onderdeel te worden van een sportteam, zonder dat ze hiervoor hoeven te betalen. Er wordt gefocust op die wijken en scholen waar de structuur van sport als vrijetijdsbesteding veelal ontbreekt. Waar veel jongeren in die wijken nu maar ‘rondhangen’ en hinder kunnen geven, is het streven van het AJB-project die jongeren een structuur te bieden en naar het sportveld te krijgen. Dit om ook te voorkomen dat deze jongeren ‘doorgroeien’ van hangjeugd naar overlastgevende en criminele jeugdgroepen. Door ze uit hun dagelijkse routine te halen en een positief alternatief te bieden, verkleind de kans dat zij in aanraking komen met criminaliteit aanzienlijk.

Bonhoeffer College locatie Wethouder Beversstraat en Zaalvoetbalvereniging Twente (ZVV Twente) omarmen samen het project ‘Alleen jij bepaalt’ en bieden vanaf 1 november 2022 voetbaltrainingen aan voor scholieren tussen de 12 jaar en 18 jaar. „Twee keer ander anderhalf uur zijn we met ze bezig”, zegt Marco Aydin, docent lichamelijke opvoeding op de locatie „We hebben nu twee groepen, maar daar komt door de grote belangstelling onder kinderen en ouders waarschijnlijk nog een groepje bij. Twee trainers die weten hoe met ze deze jongens en meisjes moeten raken, gaan direct na de schoollessen met ze aan de slag.”

De trainingen, gegeven door bedrevene trainers van ZVV Twente, vinden direct na schooltijd plaats en worden gegeven in Diekmanhal. Voor de Wethouder Beversstraat scholieren een bekende plek, want ze volgen hier ook de gymlessen. Bij lekker weer wordt er natuurlijk lekker buiten gesport op het handbal veldje van EHC’ 95 (handbal vereniging) of op de velden van de tubanters.